TOTUM - nervus vagus

Hvad er nervus vagus?

Nervus Vagus betyder den vandrende nerve, og den er én af de 12 kranienerver. En kranienerve er ikke forbundet med rygmarven ligesom de 31 andre parrede nerver i centralnervesystemet, men er istedet forbundet direkte med hjernen.

Når nervus vagus har fået navnet “den vandrende”, er det fordi, den har et vidt forgrenet netværk af nervetråde. Fra dens udspring i hjernestammen forgrener den nemlig sig til alle vores organer.

Ca. 70% af nervefibrene i vagusnerven er sensoriske, og de sørger for hele tiden at sende beskeder til hjernen om tilstanden i vores krop.

 

Nervus vagus og kropsterapi

Når vagusnerven er interessant i forbindelse med kropsterapi, er det fordi, den har en vigtig funktion i forhold til f.eks. stress, angst og traumer.

I følge den Polyvagale teori(Stephen Porges) består vagusnerven af flere “kredsløb”, som er blevet dannet på forskellige tidspunkter i evolutionen. Således kan de ældste dele af nervus vagus trækkes helt tilbage til før krybdyrsstadiet.

Op gennem evolutionen og især da pattedyret og sidenhen mennesket kommer til, sker der noget. Ca. 3% af vagusnerven bliver myelineret, dvs. belagt med fedt, som effektiviserer signalerne i nervetrådene. Denne myelinerede gren af vagusnerven har forbindelse til hjertet og bl.a. vores ansigtsudtryk – og den er i Stephen Porges’ teori kendt som en del af den “vagale bremse”.

Denne bremse regulerer og dæmper kamp/flygt-reaktionen(stress) og fremmer dermed de indre omstændigheder i kroppen som sørger for ro, restitution og fordøjelse.

 

kranienerven nervus vagus

 

Den vagale bremse reagerer på såkaldte “cues of safety” – altså tegn på at man er i sikkerhed. Den er evolutionært udviklet i takt med pattedyrets og menneskets stigende sociale interaktion. De 3% myelinerede nervefibre interagerer i hjernestammen med 5. og 7. kranienerve, som styrer bl.a. ansigtsmukulatur og muskulatur i mellemøret. Derfor kan den vagale bremse aktiveres med tryhedsskabende tegn, som f.eks. et smil, en beroligende stemmeføring – og særligt – en dyb og rolig vejrtrækning.

 

 

Om stress og åndedrættets funktion

Vores åndedræt spiller en afgørende rolle i forhold til stresstilstanden i vores krop. Dette skyldes blandt andet, at det dybe åndedræt ned i maven giver en påvirkning af nervus vagus.

En blød og bevægelig mave sender signal til hjernen om, at der er ro og sikkerhed. En fastlåst mave, hvor vi ikke med åndedrættet kan påvirke nervus vagus, sender besked om, at der er fare på færde – og så udskilles bl.a. stresshormonerne kortisol og adrenalin.

Det er en fantastisk mekanisme, hvis der virkelig ER fare på færde, og vi skal kunne yde ekstra for at overleve. Men hvad hvis maven er konstant spændt, og der aldrig kommer besked om, at nu er faren drevet over? Hvordan vil det påvirke os i hverdagen?

I følge Stephen Porges er vejrtrækningen den absolut mest effektive måde at aktivere “den vagale bremse” på.

 

Og dette stemmer forbavsende godt overens med vores erfaring som kropsterapeuter.

 

Vejrtrækningen er helt essentiel at få i gang i behandlingen. Mange som kommer med stress – eller stressrelaterede  problematikker – har også en begrænset vejrtrækning. Dermed fungerer den vagale bremse dårligt, og så får det sympatiske(den aktiverende “kæmp/flygt”-del af nervesystemet) frit spil.

Der er bestemt tider, hvor vi har brug for denne del af nervesystemet. Men fordelingen af tiden hvori vi aktiverer i de forskellige dele af nervesystemet – det sympatiske(aktivering) og det parasympatiske(restitution) er for de fleste mennesker skæv. Optimalt burde det hedde 90% parasympatisk og 10% sympatisk aktivitet. For mange er det nærmere omvendt! Summen af lyde, indtryk, arbejdspres, hektisk hverdagsliv osv. gør, at vores krop reagerer med et stress-svar fra det sympatiske nervesystem. Over tid kan det give regulær stress og føre til udviklingen af bl.a. hjerte-kar-sygdomme.

Vejrtrækningen er derfor absolut essentiel, hvis du vil give både krop og psyke de bedste betingelser for velvære!

 

Kropsterapi og nervus vagus

Ved du, hvordan et sundt åndedræt ser ud?

På vores spændende og populære infoaftener viser vi altid en behandling, hvor du kan se Totums teknikker i aktion. Du kan f.eks. se hvordan en Totum kropsterapeut åbner og frigører vejrtrækningen, så åndedrættet kan flyde frit og sundt.

På infoaftenen fortæller vi selvfølgelig også en masse om vores 1-årige kropsterapi uddannelse, og du kan stille alle de spørgsmål, du måtte have.

Det er helt gratis at deltage – du skal blot tilmelde dig her

Guide til kroppens sprog

Gør som mere end 1000 andre, tilmeld dig vores nyhedsbrev og få "Guiden til Kroppens sprog".

Tak fordi du skrev dig op!

Bestil brochure om Totum her

Vi sender brochuren snarest - så hold øje med din indbakke :-)

Guide til kroppens sprog

Gør som mere end 1000 andre, tilmeld dig vores nyhedsbrev og få "Guiden til Kroppens sprog".

Tak fordi du skrev dig op!

Bestil brochure om Totum her

Vi sender brochuren snarest - så hold øje med din indbakke :-)