Daniel Bonde

Daniel Bonde

Daniel Bonde blev uddannet Totum kropsterapeut i 2016 og er nu underviser på Totum, udover at have sin egen klinik. Daniel søger gennem sine behandlinger at skabe et frirum, hvor det er tilladt at mærke, føle og udtrykke lige præcis det, der rører sig indeni nu og her.

Indhold

Sådan hjælper du dit barn med at sove

Hjælp dit barn til at sove

Indholdsfortegnelse

Mere end hvert tredje barn har søvnproblemer og har svært ved at falde til ro. Gennem kropsterapi kan du hjælpe dit barn til en bedre nattesøvn.

Det er vigtigt, at dit barn får en god nats søvn både for barnet selv og forældrene. Barnets udvikling og humør afhænger af, at det får søvn nok. Og tit er aftenen også forældrenes pause, når barnet er lagt i seng. Heldigvis er der noget, du selv kan gøre.

“Har dit barn svært ved at sove, så er der faktisk hjælp at hente. Der findes fire punkter, som du kan bruge til at stimulere dit barn til enten at berolige det eller få det helt til at falde i søvn,” forklarer Marcus Heller, kropsterapeut og grundlægger af Totum.

Ifølge læge Søren Berg bør et barn på 1-3 år sove 12-13 timer i døgnet, mens et barn på 3-5 år bør sove 11-12 timer. Se evt. listen for alle aldersklasser her.

Fire punkter der kan give en bedre søvn

Få fire konkrete punkter, hvor du med lette tryk og strøg kan stimulere dit barn til at falde til ro. Du kan vælge enten at behandle punkterne skiftevis eller i kombination med hinanden.

Beroligende tryk og en rolig stemme kan gøre underværker. Samtidig er det vigtigt, at soverummet er mørkt og at søvnrutinerne er gode. Dette understøtter en stabil søvnrytme og forhindrer, at søvnen bliver for overfladisk.

Har dit barn søvnproblemer? Sådan hjælper du dit barn med at sove

Første punkt ligger lige over næseryggen mellem øjenbrynene. Læg en tryghedsskabende tommelfinger på punktet og tryk eller stryg let henover. Bliv på punktet i 30-60 sekunder, eller indtil du mærker, at dit barn begynde finde ro.

Har dit barn søvnproblemer? Sådan hjælper du dit barn med at sove

Andet punkt ligger i håndledsfugen på samme side som lillefingeren. Dette punkt er rigtig godt at benytte sammen med punktet i panden, og du kan samtidig snakke beroligende med dit barn eller synge en godnatsang.

Har dit barn søvnproblemer? Sådan hjælper du dit barn med at sove

Tredje punkt gør, at du kan komme ind og stimulere hjernens søvncenter, og på den måde gøre dit barns krop klar til at sove. Her kan du både trykke, stryge og masere ned i punktet.

Har dit barn søvnproblemer? Sådan hjælper du dit barn med at sove

Fjerde punkt ligger strakt ud langs hele svangen af foden. Herfra kan du med strygende bevægelser stimulere og dæmpe hele nervesystem. Dagens mange indtryk kan få nervesystemet til at blive overaktivt, og her kan du hjælpe dit barn med at dæmpe det igen.

I videoen nedenfor kan du se Marcus Heller udføre de fire punkter.

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Forfatter

Daniel Bonde

Daniel Bonde

Daniel Bonde blev uddannet Totum kropsterapeut i 2016 og er nu underviser på Totum, udover at have sin egen klinik. Daniel søger gennem sine behandlinger at skabe et frirum, hvor det er tilladt at mærke, føle og udtrykke lige præcis det, der rører sig indeni nu og her.

Seneste indlæg

KROPSTERAPI HJALP PÅ CORONA STRESS

Både myndigheder og sundhedsprofessionelle har påpeget, hvor vigtigt det er at tage hånd om de psykiske følger af corona. Læs hvordan kropsterapi

Scroll til toppen