Mange af os oplever, at vi kan få helt ondt i maven og resten af kroppen, når vi skal til eksamen. Eksamensangst ligger dybt i vores krop og handler ikke nødvendigvis om netop den situation, du står i, når du er til eksamen.

Forklaringerne på de psykiske baggrunde og fysiske udfald af eksamensangst kan være mange. For eksamensangsten ligger dybt i os, og er en reaktion, som kroppen kan komme med, når vi sætter os op til at skulle præstere.

Vi genkender metaforen at have sommerfugle i maven, når vi er spændte og glæder os. Vi kan også opleve, at maven går i uorden, hvis vi er nervøse før en eksamen eller lignende situationer. Når maven skaber problemer, så er det typisk, fordi der er noget, vi ikke vil mærke. For mange sommerfugle skaber ubehag, og vi begynder at spænde op i mellemgulvet, hvilket kan går over i angst.

Du kan længere nede i artiklen finde fire øvelser, der kan hjælpe dig mod eksamensangst.

Din vejrtrækning kan hjælpe dig 

Der skal være plads i vores bughule for, at organerne kan arbejde, og fordøjelsessystemet er derfor også afhængigt at plads for at kunne udøve de peristaltiske bevægelser, der sender næring og – senere – affald igennem.

En god måde at skabe bevægelse og afspænding i maven er ved at bruge sin vejrtrækning. En dyb vejrtrækning får den store mellemgulvsmuskel til at bevæge sig nedad og dermed skubbe til organerne i bughulen. Når vi ser maven blive større, er det altså ikke, fordi vi reelt trækker luft ned i bunden af maven, men fordi pladsen i bugen bliver mindre, når mellemgulvsmusklen, diafragma, bevæger sig nedad.

På Totum Skolen for Kropsterapi underviser vi behandlere i, hvordan man kan behandle både fysiske og psykiske lidelser. Her arbejder vi med begge dele på samme tid. For det er nemlig en kombination af krop og psyke, der er nøglen til en række sygdomme og lidelser som angst, stress, ledsmerter, migræne eller andre kroniske smerter.

Din reptilhjerne tager over

Ren neurologisk slukker angstfølelsen for blodtilførslen til store-hjernen – det er her kreativiteten, logikken, det sociale og store beslutninger ligger. Og så er der reptilhjernen – her træffer du udelukkende instinktive beslutninger, og din krop handler på en følelse af overlevelse. Reptilhjernen er under en angstoplevelse den eneste del, der fungerer, da blodtilførslen til de øvrige er delvist slukket. Dette resulterer i, at du ikke kan handle logisk, og du kan ikke formidle – som netop er dét du skal til en eksamen. Derfor er det vigtigt at huske på, at det ikke er dig som person, der er noget galt med, når du for 117 gange har læst en tekst, der ikke gider sætte sig fast. Det er faktisk fordi, din hjerne går i ”overlevelses-mode”.

4 lette øvelser

Det handler langt hen af vejen om vores vejrtrækning, når vi er i det her stadie, hvor vi nemt kan begynde at hyperventilere. Det betyder, at vores vejrtrækning er overfladisk, og vi kun trækker vejret med den øverste del af lungen, og til tider faktisk holder på vejret.

Hvis du sommetider mærker eksamensstressen stige dig til hovedet, har kropsterapeut og ekspert i stress og angst Ronni Vistisen en række øvelser, du kan få glæde af.

1. Øvelse

Tag dybe vejrtrækninger og hold vejret i et par sekunder og ånd derefter ud i et dybt suk. Gentag gerne dette et par gange.

2. Øvelse

Tag skoene af og mærk gulvet og sansningen af kontakten mellem dine fødder og gulvet. Når du er i en stresset situation, så kan du ikke mærke dine fødder, og ved at du tager skoene af, så hjælper du med at flytte fokusset.

3. Øvelse

Når du trækker vejret ind af så forsøg at puste maven ud, og når du ånder ud, så forsøg at trække maven ind af.

4. Øvelse

Spænd op i skuldrene som en pingvin og tag skuldrene helt op til ørerne og sænk derefter skuldrene i en dyb udånding.

Du behøver ikke lave alle fire øvelser hver gang – du kan sagtens nøjes med den en eller to, men det er en god ide at gentage øvelsen 5-10 gange. Ryst derefter armene foran og bagved kroppen og over hovedet. Det er helt okay, at det ser lidt fjollet ud. For når vi laver fjollede bevægelser, så signalerer det til hjernen, at det er lidt sjovt, og herved kan det også hjælpe på, at du slappe mere af.

Det kan være en ide at øve sig, inden man sidder til selve eksamen. Så det ikke er første gang, og så kender man også sin krop bedre og dens reaktionsmønstre.

Vil du også lære at behandle kroppens sammenhænge og blive i stand til at forløse angst og stress og de bagvedliggende psykiske spændinger?

Du kan tage første skridt ved at deltage i en af Totums populære infoaftener.
En infoaften er en præsentation af vores uddannelse.

  • Vi viser en behandling, og oversætter undervejs kroppens sprog.
  • Vi fortæller, hvordan uddannelsen er bygget op, og hvad du vil lære som elev.
  • Vi svarer på alle de spørgsmål, du måtte have.

Du kan se hvor og hvornår samt tilmelde dig her.