Vi har talt med Ronni Vistisen, der er skoleder hos Totum, om hvilke ting man skal være opmærksom på, når man kommer tilbage på arbejde efter at være sygemeldt med stress.

Ronni Vistisen har selv oplevet at være gået ned med stress, og hvordan det begyndte at gå ud over hans arbejde og hans privatliv. For selvom man er en af dem, som ved allermest om stress, kan man godt selv blive ramt. Nedenfor får du fem gode råd til, hvordan du undgår at komme ind i det mønstre som gjorde dig stresset.

Hvad skal man være opmærksom på, når man kommer tilbage fra et stressforløb?



1. Giv dig selv pauser i løbet af dagen Sørg for at du har flere pauser om dagen hvor du ikke bliver forstyret hverken af andre, og heller ikke af en skærm.


2. Vær bevidst om hvad det giver dig energi, og hvad der kræver energi af dig
Det er nemt at falde tilbage i de gamle mønstre, når hverdagen begynder at ligne den, der var før stressen.
Her er det vigtigt hele tiden at sørge for at få lavet en hverdag, hvor der er flere af de ting, man foretager sig, der giver energi, end der kræver energi fra dig. Det hænger ikke altid sammen med, hvad man har lyst til.


3. Hav faste rammer så du kan klare forandringer
Før jeg blev stresset, var jeg ikke meget for struktur og faste rammer. Jeg hyllede det impulsive og det at tage udgangspunkt i nuet.
Det gør jeg på mange måder stadigvæk, men min hjerne har brug for, at der er en plan for dagen, og særlig at vide hvornår det er arbejdstid, og hvornår det er hvile tid. Derfor laver jeg hver dag en plan, hvor pauserne er lagt ind som det vigtigste. Planen kan sagtens ændre sig, men jeg går ikke på kompromis med at holde pauser.


4. Bevægelse og åndedræt
En af de ting der også er blevet vigtigere er at få rørt kroppen. Her tænker jeg ikke på hård træning i fitness, eller at skulle træne op til et maraton, selv om der bestemt ikke er noget i vejen med det. Jeg tænker mere på at få gået en tur, lave nogle kropsøvelser eller løbe en tur i langsomt tempo.
For mig har det været en gave, at kunne mærke energien i kroppen igen. Det har givet mig en enorm glæde at kunne bruge kroppen i bevægelse. Og det er netop denne nydelse, der er vigtig. Derfor er det vigtigt, at nyde at mærke og bruge kroppen.
Når jeg bevæger mig, eller holder pause bruger jeg nogle vejrtrækningsøvelser, der hjælper mig til en fri vejrtrækning, og som samtidig giver mig energi. Når stressen melder sig, begynder vi at trække vejret med halsmusklerne, og ikke med mellemgulvet, som vi bør. Det er sjældent, at vi lægger mærke til skiftet, og derfor sørger jeg for dagligt at øve min vejrtrækning.


5. Kropsterapi
Det er så vigtigt, at min krop er afslappet og afspændt, og at jeg har forbindelse til hele mig selv.
Når jeg er i kontakt med mig selv, kan jeg hvile i kroppen, og mærke hvad der rør sig, det gør, at jeg ikke stresser.
Jeg får i gennem kropsterapien muligheden for at tage, hvad der nu er i op løbet, så jeg ikke skal helt ud over kanten, med alle de konsekvenser, det har.