Marcus Heller

Marcus Heller

Marcus Heller er uddannet kropsterapeut ved Body SDS. Marcus har gennem mange år udviklet på sin tilgang til behandlingen. I dag nyder mange godt af hans exceptionelle evner til at mærke og læse kroppens signaler. Marcus’ største passion ligger i at formidle og videregive sin viden ved briksen, og det gør han primært på Totum’s MasterClass.

Indhold

Angstanfald, hvad gør man?

stop angstanfald

Indholdsfortegnelse

Her får du mine 4 bedste råd til, hvordan du stopper et angstanfald.

Når du får et angstanfald, er det dit nervesystem, som løber af sted. Det tager over og tager magten. Men vi kan tage magten tilbage.

Angst sidder i kroppen, og kropsterapeuter arbejder med angst anfald behandling på briksen sideløbende med samtaleterapi. Jeg har behandlet mange mennesker, som har haft angstanfald, med gode resultater, og du kan læse mere om behandling af angst med kropsterapi i artiklen her.

Hvad er angstanfald?

Angst kan komme i mange former, og jeg har stor respekt for arbejdet med angst og angstanfald. Gennem mine mange års erfaring ved jeg, at angst ikke er noget at spøge med, og at det i høj grad kan være svært selv at stoppe et angstanfald.

Du skal lære at bryde det, der er i gang, når angsten opstår. Jo før du kan bryde det, desto stærkere står du. Mens hvis der går længere tid, lader du angsten accelerere, og så er der risiko for, at du ender i et angstanfald.

Angstanfald, behandling

Men hvordan tager man magten tilbage og undgår at angsten stikke af med én? Her får du en step-by-step guide, du kan bruge, når du oplever et angstanfald. En slags angstanfald-behandling du selv kan foretage.

En af de ting, jeg beder mine klienter om, er at være opmærksom på, hvor de mærker angstanfaldet først. For mange er det en kropslig fornemmelse, som kan være i brystkassen eller fingerspidserne. Når først man bliver opmærksom på det, så har man en kropslig fornemmelse for, hvornår angstanfaldet er på vej.

Efter mange år med angst anfald behandling har jeg erfaret, at hans klienter ofte godt er klar over, at der ikke er reel fare på færde, når de får et angstanfald.

Hvis de stopper op og forsøger at se sig selv udefra, så kan de jo godt se, at de ikke er i nogen reel livsfare. Og det skal man gøre sig selv bevidst om, når man får et angstanfald.

Få hjælp til angstproblemer.

Find en behandler nær dig

 

Angstanfald, hvad gør man?

Step 1: Stop angsten:

Det første, du skal gøre, når du mærker et angstanfald, er at rejse dig op. Sådan at du rent fysisk ikke trækker dig sammen eller lukker dig inde, men i stedet kommer op og stå.

Og så skal du sige: ”Stop, stop, stop!” Meget gerne højt ud i rummet. Når du siger stop, så siger du også til hjernen, at den skal stoppe den tanke, den er i gang med.

Ofte kører tankerne i den samme rille – ligesom i en pladespiller. Og ved at sige ”Stop, stop, stop!”, når din hjernen at få et øjeblik, hvor den ikke er i den rille.

Step 2: Dyb udånding

Den dybe udånding signalere til din hjerne, at du er tryg. Hvis du var i en farlig situation – for eksempel hvis en løve kom ind ad døren, mens du spiste aftensmad, så sukker du ikke. Så ville pulsen køre 140 km i timen, og åndedrættet ville være oppe i brystet. Det at du sukker, er kroppens signal til hjernen om, at der er tryghed.

Når man bliver angst, så tror hjernen, at der er en trussel, uden at det er tilfældet. Hjernen narrer os, når vi bliver angste eller får angstanfald, fordi vi bliver angste for noget, man reelt set ikke behøver at være angst for. På samme måde kan vi fortælle hjernen, at det er trygt ved at sukke.

Step 3: Smil

Det næste du skal gøre, er at smile. Det er samme princip som med udåndingen. Det manipulere din hjerne til at tro, at den kan være tryg.
Hvis du placerer en blyant på tværs i munden og går rundt og smiler, uanset om det er en dårlig situation eller en god, så vil signalet til hjernen være, at du er glad, og alting er godt – smilet modarbejder altså angstanfaldet.

Step 4: Ændr kropsholdning

Når du er bange, så er dit kropssprog som udgangspunkt lukket. Du trækker armene sammen og kigger nedad. Det fuldstændigt modsatte af dette er at stille sig op, trække vejret dybt, smile og det sidste: At strække armene op over hovedet.
Hvis du rækker armene i vejret, så sker der det samme rent kropsligt, som når du har vundet noget. Og det er svært at stå og smile med armene over hovedet og samtidigt have et angstanfald i fuld flor.
Det kan også være en rigtig god idé at hoppe op og ned med armene i vejret eller lave f.eks. englehop. Det kan du bryde mange følelser ved, fordi det styrker det kropslige udtryk mod angsten.

Et ekstra råd: Det trygge anker

Idet du siger ”stop, stop, stop”, rejser dig op, rækker armene op over hovedet, ånder ud og smiler, så har du en reel chancen for at bevæge dig væk fra angsttankerne og angstanfaldet, og du bevæger dig fysisk væk fra situationen.

Om det er social angst, fordi der er for mange mennesker på for lidt plads, eller noget der gør, at du er angst for sygdom eller noget helt tredje, så kan du gøre noget aktivt. Du kan tage magten tilbage. I stedet for, at det er angsten, der kører bussen, så er det dig, der har taget rettet.

Når du får et angstanfald, er det dog ikke altid, at du har mulighed for at rejse dig op og strække armene over hovedet. Dertil har jeg også et godt råd:

Du skal finde den situation eller det sted, hvor du er allermest tryg. Det kan være gammelt eller nyt. Nogen finder ud af, at det var dengang, de var 13 år gamle med deres hest ude på marken og stod pande mod pande med hesten. Det kan også være, når man sidder med sin mand hjemme i sofaen og datteren på skødet.
Så skal du lukke øjnene og forestille sig, at du sidder i den sofa med datteren på skødet og mandens arm rundt om dig. Hvad giver det af følelser? Det kan være tryghed, nærhed og kærlighed. Og så skal du forstærke følelserne. Gøre dem endnu stærkere. Og gøre situationen levende. Hvad lugter der af? Er der nogen lyde? Måske kan opleve, at der i situationen med sofaen og familien stadig dufter af aftensmad i rummet, og at Jeopardy kører på fjernsynet. Det kaldes at lave et trygt anker.
Du kan med fordel lave tre af disse trygge ankre, og du skal øve dem. Hver morgen og aften, for eksempel når du børster tænder, skal du øve dine trygge steder. Gør billedet til en følelse, forstærk følelsen, og vær til stede i den. For når angsten så dukker op, så kan du finde dine trygge steder frem.
Det er rigtig svært at have et angstanfald, samtidigt med at man er rigtig tryg, fordi det er det fuldstændig modsatte af at lade et angstanfald køre af sted med én.
Jeg må understrege, at disse øvelser selvfølgelig ikke bare kurerer en person med svær angst fra det ene øjeblik til det andet eller fjerner angstanfald på magisk vis.

Men det er en metode til at tage styringen tilbage, så bussen kommer på rette vej. Lige nu er den måske på vej udover skrænten, men hvis du rejser os op og tager fat i rattet, kan du komme på rette vej igen. Men det kræver, at du tør tage kampen og styringen i livet.

Find en behandler nær dig

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Forfatter

Marcus Heller

Marcus Heller

Marcus Heller er uddannet kropsterapeut ved Body SDS. Marcus har gennem mange år udviklet på sin tilgang til behandlingen. I dag nyder mange godt af hans exceptionelle evner til at mærke og læse kroppens signaler. Marcus’ største passion ligger i at formidle og videregive sin viden ved briksen, og det gør han primært på Totum’s MasterClass.

Seneste indlæg

Kropsterapeut på deltid

Deltid på fuld tid

Tre dage om ugen står Mette Bernth ved briksen som kropsterapeut i hjemmeklinikken i Silkeborg. To dage om ugen står hun i

Derfor er der brug for kropsterapeuter

Derfor er der brug for kropsterapeuter

Når vi ser på statistikker over danskernes generelle mentale helbred, ser vi et billede der viser at overraskende mange af os kæmper

Stress og kæbespændinger

Kæbespændinger af stress

Kæbespændinger og stress hænger i mange tilfælde uløseligt sammen. Derfor kan behandling af stress mindske dine kæbesmerter. Når stress rammer os, er

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Scroll til toppen