Eksamensangst? Her er kropsterapeutens bedste råd

Indhold

Eksamensangst ligger dybt i kroppen og handler ikke nødvendigvis om netop den situation du står i, når du er til eksamen. Forklaringerne på de psykiske baggrunde og fysiske udfald af eksamensangst kan være mange.

 

Eksamensangst ligger dybt i os og er en reaktion, kroppen kan komme med når vi sætter os op til at skulle præstere. Der er to niveauer af eksamensangst:

 

Niveau 1:

Er god stress. Du mærker en summen i kroppen, får svedige håndflader og bliver tør i halsen. Dette er symptomer, der aftager så snart du står foran lærer og censor. Som en følelse, der passerer og gearer dig op til, at præstere.

 

Niveau 2:

Er så snart følelserne kommer med indover. På niveau 2 passerer følelsen i kroppen ikke, men bliver inde i kroppen og bygger sig op. Det er her, frygten sniger sig ind. Du kan begynde at mærke spændinger i kæben, som bliver til hovedpine, du lukker af i mellemgulvet og får derfor en overfladisk vejrtrækning, som påvirker blodtilførslen til din hjerne og dine organer, og du kan derfor ikke præstere. Går det helt galt udvikler det sig til et angstanfald. Eksamensangst bunder i bekymringen fra udefrakommende forventninger. Forventninger fra dine forældre, venner eller andre. Det er det ydre pres, der spiller en stor rolle.

 

Har du balance i kroppen vil følelsen passere kroppen og du vil kun opleve niveau 1, som er en naturlig reaktion kroppen kommer med når vi skal præstere. Er din krop derimod ikke i balance vil du indespærre følelsen i din krop og den vil vokse og udvikle sig til niveau 2. Fastlåsningen af følelsen i kroppen bunder i en modstand – en modstand af angstfølelsen.

 

Ren neurologisk slukker angstfølelsen for blodtilførslen til store-hjernen – det er her kreativiteten, logikken, det sociale og store beslutninger ligger. Næst kommer det limbiske system – her ligger det sociale også, men på et følelsesniveau. Sidst kommer reptilhjernen – her træffer du udelukkende instinktive beslutninger og din krop handler på en følelse af overlevelse. Og reptilhjernen er under en angstoplevelse den eneste del der fungerer, da blodtilførslen til de øvrige er delvist slukket. Dette resulterer i at du ikke kan handle logisk og du kan ikke formidle – som netop er det du skal til en eksamen.

 

Eksamensangst og identitetsfornemmelse?

Helt eksistentielt bunder eksamensangst i en grundfølelse – en følelse af at vi skal være noget eller udrette noget. Hvis man gennem livet har haft en følelse af at blive anerkendt som den man er, kan man have tendens til, at tage lettere på eksaminerne, fordi man har en følelse af accept på alle grundlag. Derimod kan du netop lide af eksamensangst hvis du ikke føler du er blevet accepteret eller hvis du føler du er afhængig af den identitet du er ved at skabe dig ved at gennemføre et studie. På dette niveau er din krop i overlevelsestilstand og din hjerne føler det er alt eller intet.

 

Hvad gør man så?

Det kan være svært og følelses håbløst, at skulle gøre op med sin eksamensangst. Men her er et par ting du kan gøre:

 

Fysisk:

  • Læg mærke til stivheden i din krop og hvor og hvornår den opstår.
  • Træk vejret helt ned i gennem fødderne for at få gennemgang og kunne lade følelsen passere
  • Bevæg kroppen både igennem stræk, der hvor du mærker spændingerne, men hvis du har mulighed for at lave en lille dans, eller hoppe, gerne med armene over hoved, vil det være bedst.
  • Slap af i knæene, overstrakte knæhaser kan stresse systemet yderligere
  • Slap af i den øvre del af ryggen, og lad følelsen komme igennem kroppen fremfor at fastholde den
  • Dybe suk og slip vejrtrækningen, dette vil afstresse kroppen

 

 

Psykisk:

  • Tænk på rare ting
  • Forestil dig være et trygt sted
  • Sæt gang i fantasien, dette aktivere nemlig også din store hjerne
  • Forestil dig at følelsen er noget der skal passere fremfor at holdes fast

 

Hvis du vil arbejde endnu dybere med din eksamensangst kan et besøg hos en kropsterapeut være det værd. Her kan du blive guidet til bedre vejrtrækning, få løsnet op i hele kroppen og arbejde med det psykiske via kroppen og bliv klogere på grundlaget til din eksamensangst.

 

Til sidst så husk, at eksamensangst bliver værre ved skyld og skam da det er her du lukker følelsen inde. Åben op omkring din eksamensangst og snak om det – dét er modgiften.

 

På Totum Skolen for Kropsterapi underviser vi behandlere i, hvordan man kan behandle både fysiske og psykiske lidelser. Her arbejder vi med begge dele på samme tid. For det er nemlig en kombination af krop og psyke, der er nøglen til en række sygdomme og lidelser som angst, stress, ledsmerter, migræne eller andre kroniske smerter.

 

Vil du også lære at behandle kroppens sammenhænge og blive i stand til at forløse smerter og de bagvedliggende psykiske spændinger?

 

Så kom til vores populære infoaften og find ud af hvordan vi kan gøre dig til en af Danmark bedste kropsterapeuter.

Tilmeld dig her

En infoaften er en præsentation af vores uddannelse.

– Vi viser en behandling og oversætter undervejs kroppens sprog.

– Vi fortæller, hvordan uddannelsen er bygget op, og hvad du vil lære som elev.

– Vi svarer på alle de spørgsmål, du måtte have.

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Seneste indlæg

Rygsmerter

Behandling af rygsmerter

Rygsmerter og rygproblemer i lænden kende de fleste til, mens andre kæmper med kroniske rygsmerter eller diskusprolaps.   Læs her, hvad du

Kæbespændinger afspejler følelser

Kæbespændinger kan være tegn på, at man bider sine følelser i sig. Kæbespændinger kan være smertefulde og yderst ubehagelige. Og i pressede

Hold i nakken

Hold i nakken og nakkestivhed giver smerter og begrænset bevægelighed. Få øvelser kan lindre smerter i nakken. Hold i nakken, ondt i

Scroll til toppen