Har julestressen ramt dig? Lav denne øvelse og få ro til hjerternes fest

Kropsterapi mod Stress

Julefrokoster, gaveindkøb, madlavning, juletræstændinger, nærvær og hygge. December er en travl måned, hvor ønsket om max hygge kan resultere i, at du bliver max presset. Hvis du sommetider mærker julestressen stige dig til hoved, har kropsterapeut og ekspert i angst Marcus Heller en øvelse, du kan få glæde af.

”Jeg bliver nødt til at finde den helt rigtige gave, så jeg kan vise ham, hvor meget jeg elsker ham.” ”Jeg har sagt ja til 12 forskellige julearrangementer, og jeg bliver jo nødt til at tage af sted, selvom jeg ikke orker dem alle.” ”Jeg bliver nødt til at lave fem forskellige slags kartofler for at kunne tilfredsstille alle gæsterne.”

Hos Totum – Skolen for Kropsterapi ved vi, at julen kan være en travl tid. Mange prøver forgæves at nå alt det, de plejer – plus 20 ekstra ting. Ting, de føler, de skal gøre for at sætte en eventyrlig ramme om julen. En ramme, hvor alt kan ske, og intet er umuligt – også selvom man kun har 24 timer på et døgn, og den smukke ramme egentlig kræver 40.

Læs også: Kan vi overhovedet rumme stress og angst?

Hvis du kan genkende det, så har du måske julestress. Stressen kan komme af alle de praktiske gøremål, der følger med julen. Men den kan også komme i form af indre tanker og bekymringer. Tanker om den perfekte juletid, og ønsket om at nu skal du og dine nærmeste virkelig mærke hyggen og kærligheden.

Sådan undgår du at få julestress

Hos Totums behandlere rundt omkring i landet kommer der mange patienter, der er ramt af stress op til denne ellers så hyggelige højtid. Hvis du også er en af dem, der mærker julestressen stige dig til hoved, så er der hjælp at hente.

Kropsterapeut, direktør og grundlægger af Totum, Marcus Heller, giver her tre gode råd til at undgå julestress:

1. Gør tingene nemt for dig selv
2. Husk, hvorfor du gør, som du gør
3. Mediter, eller lav vejrtrækningsøvelser

Læs også: Her er de fire steps til at stoppe et angstanfald

Hvis du har svært ved, hvordan du skal gribe punkt tre an, så har Marcus Heller, der har arbejdet med tusindvis af stressramte danskere, også en konkret og effektiv meditationsøvelse mod julestress. Han anbefaler, at du laver den to gange om dagen, hvis du er stresset over juletiden:

– Træk vejret dybt ind gennem næsen, og pust gennem munden med et langsomt suk. Sådan et suk, som du kender fra, når du efter en lang arbejdsdag smækker benene op og slapper af.
– Træk vejret langsomt ind og ud 30 gange.

Vil du lære mere om, hvorfor din krop reagerer, som den gør, når den bliver stresset?

Så prøv en kropsterapibehandling. Vi har behandlere over hele landet – se listen her.

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Seneste indlæg

Rygsmerter

Behandling af rygsmerter

Rygsmerter og rygproblemer i lænden kende de fleste til, mens andre kæmper med kroniske rygsmerter eller diskusprolaps.   Læs her, hvad du

Kæbespændinger

Kæbespændinger afspejler følelser

Kæbespændinger kan være tegn på, at man bider sine følelser i sig. Kæbespændinger kan være smertefulde og yderst ubehagelige. Og i pressede

Hold i nakken

Hold i nakken og nakkestivhed giver smerter og begrænset bevægelighed. Få øvelser kan lindre smerter i nakken. Hold i nakken, ondt i

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen