Åndedrættet har enorm betydning for din krop og dit sind, men mange tænker ikke over det til daglig, fordi kroppen trækker vejret automatisk. På Totum – Skolen for Kropsterapi har vi også fokus på åndedrættet, som en vigtig del af din sundhed.

Det er det første, du gør, når du bliver født. Og det sidste, du gør, inden du tager herfra igen. Trækker vejret.

De fleste mennesker gør det over 20.000 gange i døgnet, og vores åndedræt styres af det autonome nervesystem, hvilket betyder, at vi trækker vejret helt automatisk – uanset om vi er vågne, sover eller er bevidstløse. Derfor er din vejrtrækning sikkert ikke noget, du tænker over. Men det burde du gøre. Den måde, du trækker vejret på, påvirker nemlig i høj grad, hvordan du har det.

I situationer hvor du er stresset, vred, bange eller ked af det, kan du godt komme til kun at trække vejret overfladisk. Men når du ikke trækker vejret dybt nok, får din krop ikke ilt nok – og det kan have stor betydning for din sundhed.

Godt åndedræt er en fordel for både din krop og dit sind

Hos Totum – Skolen for kropsterapi arbejder vi med kroppens sammenhænge og i særdeleshed kroppens og psykens sammenhænge – her er det vigtigt at komme omkring åndedrættet. For når du er afslappet, er det lettere at trække vejret korrekt. Og omvendt kan korrekt vejrtrækning hjælpe dig med at opnå en mere rolig og afslappet tilstand i både krop og sind.

Hvis du trækker vejret dybt og langsomt helt ned i bunden af maven, er dit åndedræt med til at massere og afspænde de organer, du har i bughulen, som f.eks. din mavesæk, lever og tarme. Især tarmene har godt af at blive afspændte, så det, du spiser, lettere kan transporteres igennem fordøjelseskanalen. Hvis du hele tiden spænder i maven, kan tarmene ikke udføre deres arbejde, og så vil din mave blive hård og oppustet, fordi den langsomt fyldes op som en skraldespand.

90 % af menneskets energi kommer fra åndedrættet, og derfor resulterer dårligt åndedræt ofte i, at du bliver lettere træt og udkørt. Overfladisk vejrtrækning kan derudover føre til både dårlig blodcirkulation samt spændinger og smerter i nakke, skuldre, ryg og bryst. Samtidig er åndedrættet vigtigt, fordi hele 70 % af kroppens afgiftning foregår via åndedrættet.

Den gode vejrtrækning resulterer til gengæld i, at din brystkasse åbner sig på samme måde, som når du føler glæde og lykke. En bedre vejrtrækning vil give dig mere overskud og energi i hverdagen, optimere din koncentrationsevne og give dig en følelse af at være sundere, gladere og mindre stresset.

Sådan får du bedre vejrtrækning

Hvis du er i tvivl om, hvordan du får trukket vejret godt ned i maven, så prøv at gøre sådan her:

  • Tag en langsom og dyb vejrtrækning, mens du sidder og læser denne artikel.
  • Træk vejret ind gennem næsen og ud gennem munden.
  • Din udånding må gerne vare lidt længere end indåndingen.

Da åndedrættet netop er automatiseret, er det vigtigt, at du aktivt begynder at tænke over din vejrtrækning i hverdagen. Tag et par dybe vejrtrækninger, når du er på vej på arbejde, står i supermarkedet eller er i gang med aftensmaden. Og giv gerne dig selv et par minutter om dagen, hvor du lukker øjnene og bare fokuserer på dit åndedræt.

På Totum – Skolen for Kropsterapi hjælper vi blandt andet vores patienter med at forbedre deres åndedræt. Læs meget mere om Totums arbejde med åndedrættet her.