Julen er hyggelig og varm på en både fysisk og mental måde. Du skal bruge de mørke måneder på at genstarte dig selv og prioritere at få det lys og den omsorg, som er. Her er en enkel guide til, hvordan du får mere lys og finder julefred.

Hele sommeren er vi mennesker aktive og fulde af energi. At gå sent i seng og vågne med solen er ikke som sådan et problem for vores kroppe. Fordi vi får så meget lys, er vores batterier hele tiden ladet op.

Om vinteren tapper vi af denne energi og er nødt til at finde mere energi selv og rationere den, så vi kommer igennem de mørke måneder. Vel at mærke ikke kun til juletiden, men gerne helt frem til februar.

Historisk har der ligget store lysfester ved denne tid på året som en påmindelse om, at de lyse tider vende tilbage, og at årets gang startes forfra, når lyset kommer. Men før dyr, træer, planter og mennesker er klar til at spire og vokse igen, skal vi ned i dvale for at hente energi og genstarte.

Prioriter at finde lyset

Juleferien er den perfekte mulighed for at få lidt ekstra af det sparsomme lys. Vi har nogle dage, hvor vi for manges vedkommende ikke er nødt til at være indendøre, når lyset er her udenfor. Så selv om det er skyet, gråt og vådt, er det godt at komme ud for at få lidt lys.

Før juleferien kan du fx hente en kop kaffe et sted i byen i stedet for at gå i kantinen. Arranger de lette møder med en gåtur udendørs og gå tidligt fra arbejde, så hjemturen foregår, inden lygterne tændes. Måske kan du arbejde de sidste timer om aftenen. Prioriter så vidt muligt at komme udenfor, imens det er lyst de næste måneder.

De mørke måneder, som julen ligger midt i, er tiden hvor din krop, lige som naturen, visner ned til minimumsaktivitet for at restituere, lade op og genstarte. Men du skal have næring, og du må gøre en indsats for at finde den.

Meditation kan udpege vejen

For at finde nærværet med dig selv og finde ud af, hvad det er, du har brug for, kan du bruge denne simple meditation.

Træk vejret skiftevis, imens du tæller til 10. Fokuser kun på din vejrtrækning og på at tælle. Luft ind på 1 og ud på 2. Ind på 3 og ud på 4.

Hver gang en ny tanke kommer ind, og du opdager, at du ikke er fuldt fokuseret på at tælle og trække vejret ind og ud, starter du forfra.

Når du kommer til 10, tæller ud nedad til 0 igen. Selve meditationen og det restituerende opstår, når du skubber tankerne fra dig og fokuserer. Så det er ikke en fejl, når tankerne kommer ind i rækken. Det er meningen, at du skal skubbe dem fra dig for nu og opnå den ro, som det giver.

Tid til at give slip

At forpuppe sig, gå i hi og mærke efter, hvad der er bedst for dig selv, er også at arbejde med at lægge fortiden bag dig.

Første trin i arbejdet med dette er at trække vejret. Hver vejrtrækning ind er ny energi, og hver gang du puster ud, skubber du alt det brugte og gamle ud med luften. Hver vejrtrækning er nyt liv ind og gammelt liv ud. Både bogstavligt og i overført betydning. Du kan bruge den ovenstående meditation til denne proces.

Som samfund har vi svært ved at omfavne, at verden omkring os kan have godt af at visne og dø. Men for at kunne forny os, kan vi ikke have det gamle med. Derfor giver det mening at gå i hi eller ind i sorgprocessen og tillade den at fylde i en periode, indtil vi til foråret er klar til at vokse i lyset igen.

Skab plads til det vigtige

Når du selv ved, hvad du har brug for, og hvilke forventninger du har til juletiden, kan du åbne en dialog med dine aller kæreste. For hvad har I egentlig brug for, at der skal ske? Hvor mange småkager skal der i virkeligheden bages, og giver det dig overskud at gøre det?

Ofte er det udelukkende vores forventniger til os selv, som presser os. Men hvis du er klar over for dig selv, kan du også åbne dialogen med dine nære og have tillid til, at de vil møde din sårbarhed med omsorg.

Nu kan I sammen styre udenom og give slip på frustrationer og pressende forventninger. I stedet kan juletiden fyldes med taknemlighed, opladning og ny energi.