Daniel Bonde

Daniel Bonde

Daniel Bonde blev uddannet Totum kropsterapeut i 2016 og er nu underviser på Totum, udover at have sin egen klinik. Daniel søger gennem sine behandlinger at skabe et frirum, hvor det er tilladt at mærke, føle og udtrykke lige præcis det, der rører sig indeni nu og her.

Indhold

Bliv bedre til at styre stress

Få styr på din stress med kropsterapi

Nøglen til både afstressning og kontakt til vores egen krop er vejrtrækningen!

Vores vejrtrækning afspejler om vi giver plads til os selv, har kontakt til vores følelsesliv og om vi kan give udtryk for vores følelsesliv. Det fortæller også, om vi lever vores liv på kampdelen af vores nervesystem(sympatikus) eller den opbyggende del(parasympatikus). Ved at bruge vores åndedræt rigtigt, kan vi faktisk hjælpe kroppen til at sænke stressniveauet og i højere grad slå over på det parasympatiske nervesystem.
Og det er ikke så avanceret endda.

Stress får dig til at spænde op

Når vi bliver pressede, har vi ofte en tendens til at trække vejret overfladisk, og så får vi ikke afspændt vores mave gennem vejrtrækningen.
Det er et problem, for selvom vi til daglig lever i år 2019, reagerer vores kroppe på samme måde i dag som for 10.000 år siden, da vi skulle forsvare os mod sabeltigere.

Er maven spændt, er det i kroppen et tegn på, at der er fare på færde. En spændt mave beskytter de indre, sårbare organer i maven, og det får kroppen til at slå over på kampsystemet og producere stresshormoner som adrenalin og kortisol. Præcis som hvis vi stod foran en sabeltiger! Det er godt, når vi skal præstere ekstra, men ikke så godt, når det bliver vores grundtilstand.

En blød mave derimod – en mave som vejrtrækningen kan gøre stor og rummelig – er omvendt tegn på fred og sikkerhed. Via Nervus Vagus gives der besked om, at binyrerne kan sænke produktion af stresshormoner, og vi kan i stedet lade det genopbyggende nervesystem tage over.

2 trin til mere ro

Disse trin er en måde at skabe en pause på, hvis du befinder dig i en situation, hvor du føler dig overvældet:

1. Træk vejret dybt, dybt ind gennem næsen. Lad overkroppen udvide sig til alle sider. Foran, bagved og til siderne. Lad vejrtrækning gå helt ned i maven og gøre den stor.

2. Slip derefter luften ud ved at lade underkæben hænge og give slip fra mellemgulvet. Lungerne kan sagtens tømmes sig for luft selv – det handler om at give slip!

Giv øvelsen din fulde opmærksomhed, og gentag den mindst 3 gange.

Hvis du vil blive lidt klogere på stress, så skulle du tage at læse Totums medstifter Ronni Vistisens fortælling om at komme helskindet igennem et stressforløb

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Nysgerrig på Kropsterapi?

sådan får du mere at vide

infomøde

Se en behandling, og få svar på alle dine spørgsmål

introbehandling

Prøv en mini-behandling for kun kr. 100,00

minikursus

Lær nogle af de grundlæggende teknikker på en weekend.

Seneste indlæg

Behandling af hovedpine

Behandling af hovedpine

De fleste mennesker oplever at have hovedpine af og til. Otte ud af ti har oplevet af have ondt i hovedet i

Sådan får man en god nats søvn

Sådan kan man få en god nats søvn

Endnu en nat uden søvn eller søvn, der først indfinder sig langt ud på natten. Et hastigt blik mod vækkeuret, der snart

Scroll til toppen