Har du ofte rygproblemer med smerter i lænd eller øvre ryg?

Så kan din kropsholdning – måden du bærer dig selv på – være en stor del af årsagen. Inden du ser videoen, så prøv lige at rejse dig op og gå et par skridt frem og tilbage over gulvet. Peger dine fødder lige frem eller ud til siden? Går du på stive ben eller fjedrer du i knæene?

Selvom disse ting umiddelbart handler om ben og fødder, er de helt afgørende for din kropsholdning – og for din ryg. Især lænden udsættes for en stor belastning, når:

  • vores fødder er drejet udad, så tæerne peger ud til siden.
  • vi overstrækker vores knæ, så benene bliver til et par stive stolper.

 

Vores fødder og knæ er designet til at fjedre. De skal afbøde slag og stød fra underlaget og sende os videre på vores vej med god energi. Hvis vi kommer til at stå og gå med skræve fødder på stive stolper, så kan det ikke længere lade sig gøre.

Når tæerne peger udad, spænder vi op i lyske og baller. Dette fikserer lænden og gør, at knæene skal bukke ud til siden i stedet for lige frem, når vi går.

Overstrakte knæ er forhindrer også den naturlige fjedring og får desuden det nederste af ryggen og bagdelen til at svaje mere bagud end godt er. Det lægger et pres på lænden, som over tid vil føre til rygproblemer.

For at forbedre din kropsholdning skal du begynde at være bevidst om, hvordan du bærer dig selv til daglig. Du skal  begynde at ændre måden, du går og står på. Det kan tage lidt tid, at ændre nogle dybt indgroede vaner – og det må man sige at vores gang og holdning er. Til gengæld kan selv ganske små ændringer gøre en kæmpe forskel for dine rygproblemer.

Sådan kommer du af med dine rygproblemer:

  1. Start med at rette fødderne ind, så tæerne peger lige frem. Stå med en hoftebreddes afstand mellem fødderne, så du har god balance og jordforbindelse.
  2. Bøj let i knæene og mærk at du kan fejre lidt. Prøv at bevæge dig lidt frem og tilbage mellem strakte knæ og let bøjede knæ. Mærk forskellen. Det handler om at finde et balancepunkt, hvor du ikke bøjer for meget, og heller ikke står med strakte ben.
  3. Ret dig nu op ved at løfte solar plexus. Når du har fornemmelsen af at løfte dig selv herfra, falder ryg og skuldre tilbage på plads, hvor de hører hjemme. Uden at du skal anstrenge dig for det. Mærk, at du kan løfte dig selv op og samtidig bevare din grounding og jordforbindelse med lige fødder og let bøjede knæ.

 

Nu handler det blot om at gøre denne holdning til en vane, der kan erstatte din gamle kropsholdning.

En god måde at gøre det på, er ved at øve dig, når du har en lille pause i hverdagen. Det kan f.eks. være når du alligevel står og venter på bussen eller toget. Eller når du står i en lang kø i supermarkedet. Brug de små pauser til at fokusere lidt indad og mærk din egen kropsholdning.

Sådan kan du selv arbejde med dine rygproblemer.

God fornøjelse!