Indhold

Vil du lære at mindske din stress? – Tips fra kropsterapi

Sådan mindsker du stress med kropsterapi

Vil du lære at afstresse din krop og samtidig blive bedre til at mærke dig selv?

SÅ LÆS VIDERE!

Dette er 2. del af TOTUMs lille serie om kropsbevidsthed.
(Du kan læse 1.del her)

Nøglen til både afstressning og kontakt til vores egen krop er vejrtrækningen!

Vores vejrtrækning afspejler om vi giver plads til os selv, har kontakt til vores følelsesliv og om vi kan give udtryk for vores følelsesliv. Det fortæller også, om vi lever vores liv på kampdelen af vores nervesystem(sympatikus) eller den opbyggende del(parasympatikus). Ved at bruge vores åndedræt rigtigt, kan vi faktisk hjælpe kroppen til at sænke stressniveauet og i højere grad slå over på det parasympatiske nervesystem.
Og det er ikke så avanceret endda.

Stress får dig til at spænde op

Når vi bliver pressede, har vi ofte en tendens til at trække vejret overfladisk, og så får vi ikke afspændt vores mave gennem vejrtrækningen.
Det er et problem, for selvom vi til daglig lever i år 2019, reagerer vores kroppe på samme måde i dag som for 10.000 år siden, da vi skulle forsvare os mod sabeltigere.

Er maven spændt, er det i kroppen et tegn på, at der er fare på færde. En spændt mave beskytter de indre, sårbare organer i maven, og det får kroppen til at slå over på kampsystemet og producere stresshormoner som adrenalin og kortisol. Præcis som hvis vi stod foran en sabeltiger! Det er godt, når vi skal præstere ekstra, men ikke så godt, når det bliver vores grundtilstand.

En blød mave derimod – en mave som vejrtrækningen kan gøre stor og rummelig – er omvendt tegn på fred og sikkerhed. Via Nervus Vagus gives der besked om, at binyrerne kan sænke produktion af stresshormoner, og vi kan i stedet lade det genopbyggende nervesystem tage over.

To trin til mere ro

1. Træk vejret dybt, dybt ind gennem næsen. Lad overkroppen udvide sig til alle sider. Foran, bagved og til siderne.Vejrtrækning gå helt ned i maven og gøre den stor.

2. Slip derefter luften ud ved at lade underkæben hænge og give slip fra mellemgulvet. Lungerne kan sagtens tømmes sig for luft selv – det handler om at give slip!

Prøv det nu!

Åndedrættet er porten til kroppen

Ved at åbne for åndedrættet og trække vejret kommer vi også i kontakt med vores eget indre. Mellemgulvsmusklen, der styrer åndedrættet, er i tæt kontakt med solar plexus, som er meget påvirkeligt af følelsesmæssige tilstande. Kan vi ikke klare at forholde os til vores følelser, spænder vi op i solar plexus og afskærer dermed os selv fra det følelsesmæssige ubehag. Samtidig må vi lukke af i vejrtrækningen.

Omvendt kan vi ved at åbne vejrtrækningen også åbne til solar plexus og få adgang til kroppens indre følelsesliv!

Dette er det fantastiske ved kropsterapi. Krop og psyke er uløseligt forbundet – og det er med den forståelse, vi har opbygget en unik uddannelse!

Læs mere om kropsterapi uddannelsen her!

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Seneste indlæg

Rygsmerter

Behandling af rygsmerter

Rygsmerter og rygproblemer i lænden kende de fleste til, mens andre kæmper med kroniske rygsmerter eller diskusprolaps.   Læs her, hvad du

Kæbespændinger

Kæbespændinger afspejler følelser

Kæbespændinger kan være tegn på, at man bider sine følelser i sig. Kæbespændinger kan være smertefulde og yderst ubehagelige. Og i pressede

Hold i nakken

Hold i nakken og nakkestivhed giver smerter og begrænset bevægelighed. Få øvelser kan lindre smerter i nakken. Hold i nakken, ondt i

Scroll til toppen