Træt efter ferien?

Kropsterapeut og Totum-grundlægger Jeppe Dalsgaard giver sine bedste råd til, hvordan man vender tilbage til arbejdet efter en afslappende ferie.


Det kan være rigtig hårdt at komme tilbage på arbejdet igen efter ferien – især når vejret udenfor indbyder mere til strandture end kontorarbejde. Det hører sig ikke til sjældenhederne, at det vælter ind med sygemeldinger i august, når industriferien er ovre.

”Der er som regel et hav af sygemeldinger, fordi folk ikke har restitueret i ferien,” forklarer Jeppe Dalsgaard, der står i spidsen for Totum – Skolen for Kropsterapi, Skandinaviens største uddannelsesinstitution for kropsterapeuter.

Læs også: Syg i ferien? Her er kropsterapeutens bedste råd

Hvis du ligesom mange andre danskere har haft en ferie fyldt med aktiviteter, så har kropsterapeuten nogle råd til, hvordan du bedst klarer overgangen fra ferieafslapning til arbejdsuge.

”Lad være med at gå fra 0 til 100 lige efter ferien. Det er hårdt at komme ind på kontoret mandag morgen med fem hele arbejdsdage at se frem til, og man er bare allerede fuldstændig smadret. Det er bedre at lægge ferien, så du starter din arbejdsuge en onsdag i stedet for en mandag. På den måde er der ikke så langt til weekenden, og det er nemmere at overskue,” forklarer Jeppe Dalsgaard, der har flere hundrede elever på kropsterapeutuddannelsen.

Korte og effektive dage

Derudover anbefaler han, at man planlægger sin uge, så man kan tage nogle korte dage i starten.

”Hvis det er muligt, så tag en uge, hvor du kun har fem halve dage. Umiddelbart kan man tænke, at det er rarere at have nogle færre, lange dage. Ifølge min overbevisning er det bedre for kroppen at have nogle flere, korte dage, fordi du efter en ferie ikke kan være på i så mange timer ad gangen,” siger han og fortsætter:

Læs også: Stressramt skolelærer blev selvstændig: Nu kan jeg være tro mod mig selv 

”Hvis du er på arbejde i 8-9 timer med fuldt tryk på, så bliver du blæst helt bagover. Du kan godt klare fuldt tryk, men ikke i så mange timer ad gangen. På den måde arbejder du også mere koncentreret og får produceret mere, end du gør på lange dage, hvor du er helt smadret i dagens sidste timer, men stadig sidder der, fordi du skal. Det er ikke sådan, vi arbejder bedst,” fastslår Jeppe Dalsgaard.

Husk at læse med på torsdag, hvor kropsterapeut og Totum-grundlægger Marcus Heller viser en øvelse, der kan få dig til at skifte dit humør fra træt til glad på kun 2 minutter. Hvis du undgå at misse det, så følg med på vores Facebookside her.

Vil du også lære at behandle kroppens sammenhænge og blive i stand til at forløse smerter og de bagvedliggende psykiske spændinger?

Så kom til vores populære infoaften og find ud af hvordan vi kan gøre dig til en af Danmark bedste kropsterapeuter.

Tilmeld dig her

En infoaften er en præsentation af vores uddannelse.

– Vi viser en behandling og oversætter undervejs kroppens sprog.

– Vi fortæller, hvordan uddannelsen er bygget op, og hvad du vil lære som elev.

– Vi svarer på alle de spørgsmål, du måtte have.

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Seneste indlæg

Rygsmerter

Behandling af rygsmerter

Rygsmerter og rygproblemer i lænden kende de fleste til, mens andre kæmper med kroniske rygsmerter eller diskusprolaps.   Læs her, hvad du

Kæbespændinger afspejler følelser

Kæbespændinger kan være tegn på, at man bider sine følelser i sig. Kæbespændinger kan være smertefulde og yderst ubehagelige. Og i pressede

Hold i nakken

Hold i nakken og nakkestivhed giver smerter og begrænset bevægelighed. Få øvelser kan lindre smerter i nakken. Hold i nakken, ondt i

Scroll til toppen