Styr på åndedrættet kan give mere energi og mindre stress

Trækker du vejret rigtigt eller forkert? Hvis ikke du trækker vejret korrekt, har det en lang række af negative konsekvenser for din krop og din psyke.

Normalt er det ikke noget, vi tænker over – at trække vejret. Kroppen gør det automatisk for os. Men måske skulle vi give vores vejrtrækning lidt mere opmærksomhed.

Den måde, vi trækker vejret på, afspejler, hvordan vi har det. Og det kan også påvirke, hvordan vi har det.

Læs også: Dine ømme skuldre kan fortælle meget om dine følelser

Hos Totum – Skolen for Kropsterapi arbejder vi utroligt meget med kroppens sammenhænge – heriblandt sammenhængen mellem det fysiske og det psykiske. Og især åndedrættet er en port til vores følelser. Hvis vi for eksempel er stressede, frygtsomme eller kede af det, trækker vi kun vejret overfladisk og ofte snappende i toppen af lungerne. Hvorimod vi trækker vejret langsomt og dybt helt ned i maven, når vi er afslappede.

Konsekvenserne ved et forkert åndedræt

En overfladisk vejrtrækning kan føre til træthed, dårlig blodcirkulation, ondt i ryggen og dårlig fordøjelse. Sidstnævnte skyldes, at en overfladisk vejrtrækning ikke masserer bughulens organer, heriblandt tarmene. Hvis vi hele tiden spænder i maven, kan tarmene ikke udføre deres arbejde ordentligt, og så vil vores maver blive hårde og oppustede, fordi de langsomt fyldes op som en skraldespand.

Læs også: Sådan kommer du af med en oppustet mave

Når vi ikke trækker vejret dybt nok, får kroppen ikke ilt nok. Og da 90 % af vores energi kommer fra åndedrættet, bliver vi meget lettere trætte og udkørte, hvis vores krop ikke iltes tilstrækkeligt.

Også en dårlig ryg kan skyldes, at vi ikke trækker vejret dybt nok. Et overfladisk åndedræt giver nemlig spændinger i nakke, skuldre, ryg og bryst, fordi vi ikke aktiverer de rette muskler.

Mere overskud og energi

Trækker vi til gengæld vejret dybt og langsomt helt ned i bunden af maven, er åndedrættet med til at massere og afspænde de organer, vi har i bughulen; mavesæk, lever, tarme osv.

Vi kan bruge denne viden om åndedrættet til at få en mere rolig og afslappet tilstand i både vores krop og sind.

Læs også: Styr dit åndedræt: Trækker du vejret ordentligt?

Hvis vi ændrer vores åndedrætsmønstre og bevidst trækker vejret langsomt og helt ned i maven, vil vores brystkasse åbne sig på samme måde, som når vi føler glæde og lykke og giver slip på vores indre spændinger.

Det vil give os meget mere overskud og energi i hverdagen, optimere vores koncentrationsevne og få os til at føle os langt sundere, gladere og mindre stressede.

Vil du lære mere om kroppens sammenhænge?

Så kom til et af vores populære infomøder. Se hvor og hvornår samt tilmeld dig her.

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Seneste indlæg

Rygsmerter

Behandling af rygsmerter

Rygsmerter og rygproblemer i lænden kende de fleste til, mens andre kæmper med kroniske rygsmerter eller diskusprolaps.   Læs her, hvad du

Kæbespændinger

Kæbespændinger afspejler følelser

Kæbespændinger kan være tegn på, at man bider sine følelser i sig. Kæbespændinger kan være smertefulde og yderst ubehagelige. Og i pressede

Hold i nakken

Hold i nakken og nakkestivhed giver smerter og begrænset bevægelighed. Få øvelser kan lindre smerter i nakken. Hold i nakken, ondt i

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen