Angst Symptomer

[et_pb_section fb_built=”1″ fullwidth=”on” next_background_color=”#ffffff” _builder_version=”3.24.1″ use_background_color_gradient=”on” background_color_gradient_start=”#d7dee2″ background_color_gradient_end=”rgba(255,255,255,0)” background_color_gradient_direction=”45deg” background_color_gradient_start_position=”30%” background_color_gradient_end_position=”85%” background_color_gradient_overlays_image=”on” background_image=”https://totum.dk/wp-content/uploads/2019/06/Har-du-Angstsymptomer-atikkel.jpg” custom_margin=”|||0%” custom_padding=”4%||18%|0%” bottom_divider_style=”asymmetric2″ z_index_tablet=”500″][et_pb_fullwidth_header title=”Angst symptomer” subhead=”Lær at genkende de fysiske og psykiske symptomer – og få en guide til at stoppe et angstanfald” _builder_version=”3.21.4″ title_font=”||||||||” title_text_align=”left” title_text_color=”#e09900″ subhead_font=”|600|||||||” subhead_text_align=”left” subhead_text_color=”#535c5e” background_color=”rgba(255,255,255,0)” custom_margin=”|||” custom_padding=”|||” z_index_tablet=”500″][/et_pb_fullwidth_header][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ next_background_color=”#efefef” _builder_version=”3.22.3″ background_color=”#ffffff” custom_padding=”||12.2%||false|false” bottom_divider_style=”asymmetric2″ bottom_divider_flip=”horizontal”][et_pb_row custom_padding=”27px|0px|0px|0px|false|false” _builder_version=”3.22.3″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_text _builder_version=”3.21.4″]

Har du angstsymptomer?

Hvert år rammes over 350.000 danskere af angst, og derfor er der stor sandsynlighed for at du selv eller en du kender, har angst. Men hvilke fysiske symptomer på angst skal man være opmærksom på, hvad er de psykiske symptomer på angst?

Og hvad gør man, hvis man pludselig oplever et angstanfald?

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.22.3″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_button button_url=”https://totum.dk/lidelser/angst” button_text=”Læs også: Hvad er angst?” _builder_version=”3.24.1″][/et_pb_button][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ next_background_color=”#ffffff” _builder_version=”3.22.3″ background_color=”#efefef” custom_padding=”||12.2%||false|false” bottom_divider_style=”asymmetric2″ bottom_divider_flip=”horizontal”][et_pb_row custom_padding=”27px|0px|0px|0px|false|false” _builder_version=”3.22.3″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_text _builder_version=”3.21.4″]

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.24.1″][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”3.24.1″][et_pb_blurb title=”Mest forekomne tegn på angst” image=”https://totum.dk/wp-content/uploads/2019/06/adult-anxiety-black-and-white-1161268.jpg” alt=”procentvis er flere kvinder end mænd, der udvikler angst” _builder_version=”3.24.1″ header_font=”||||||||” body_font=”||||||||” width=”100%” custom_margin=”|-110px||||” custom_padding=”|1px||||”]

Selv om der procentvis er flere kvinder end mænd, der udvikler angst, er der ingen videre forskel på de angstsymptomer mænd har, og de angstsymptomer kvinder oplever.

Og tal fra psykiatrifonden indikerer, at det er lige så stigmatiserende for mænd som for kvinder at tale om deres angstlidelse, og begge køn derfor skjuler symptomer på angst.

De, som har en angstlidelse, vil muligvis kunne genkende nogle af de angstsymptomer, som medfølger diverse angstformer. Da angst kan variere i omfang og sværhedsgrad, vil nogle af de fysiske symptomer på angst være henholdsvist svagere eller stærkere, alt efter hvor svær ens angstlidelse er.

Samtidig er der også forskel på hvilke psykiske symptomer på angst, man vil opleve, alt efter hvilke angstformer, man lider af.

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”3.24.1″][et_pb_text _builder_version=”3.24.1″ text_font=”Montserrat|300|||||||” header_font=”Montserrat|500|||||||” header_2_font=”Montserrat|500|||||||” header_4_font=”Montserrat||||||||” header_5_font=”Montserrat||||||||” header_6_font=”||||||||” header_6_font_size=”23px” background_color=”#ffffff” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” box_shadow_style=”preset3″ max_width=”100%” custom_margin=”|||-1px||” custom_margin_last_edited=”off|desktop” custom_padding=”8%|3.4%|8%|3.4%||true” custom_padding_last_edited=”on|tablet” text_font_size_last_edited=”on|tablet” global_module=”57135″ saved_tabs=”all”]

Typiske tegn på angst

Social angst

Er præget af en følelse af enten anspændthed eller decideret panisk angst, når man er i andres selskab. Ofte forekommer svedture, rystelser og/eller rødmen. Man føler sig anderledes, forkert, og skammer sig over sin frygt for kontakt med andre mennesker.

Panikangst/angstanfald

Pludselig og voldsom angst. Man oplever åndedrætsbesvær, hjertebanken, brystsmerter, kvalme og svimmelhed. Typiske tanker ved et angstanfald kan være frygt for at dø eller frygt for at blive sindssyg.

Agorafobi

Angst for at færdes uden for hjemmet. Kan medfører katastrofetanker om at miste kontrollen eller at besvime i offentligheden.

Generaliseret angst

Man har vedvarende bekymringer og uro i kroppen, farer hurtigt sammen og har søvnproblemer. Bekymrer sig overdrevent over dagligdagsting, forestiller sig ofte negative konsekvenser ved alle de situationer, man ikke har fuldstændig kontrol over. 

Enkeltfobi

Angst for bestemte genstande eller situationer; fx frygt for hunde, edderkopper, højder, at flyve. lukkede rum, tandlægebesøg m.m. Mødet med genstanden eller situationen kan medfører de sammen fysiske symptomer på angst, som et regulært angstanfald kan have.

Angst hos børn og unge

Angst – især separationsangst – er en normal del af børns udvikling. Men for nogle børn og unge tager angsten overhånd og bliver altdominerende i barnets liv.

Læs mere om angst hos børn

Angst og depression

Angst og depression er til tider tæt sammenknyttet. I visse tilfælde kan det at have en depression være medvirkende til, at man udvikler angst. Omvendt kan svær angst medfører, at man udvikler en depression.

I tvivl om du har angst? Test dig selv

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.24.1″ background_color=”#ffffff”][et_pb_row _builder_version=”3.24.1″][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”3.24.1″][et_pb_text _builder_version=”3.24.1″]

Hvordan stopper jeg et angstanfald? Step by step

[/et_pb_text][et_pb_image src=”https://totum.dk/wp-content/uploads/2019/06/6c16f95e5837b7a15cc22a32eb72fad8_XL.jpg” alt=”Step by step guide til at stoppe dit næste angstanfald” _builder_version=”3.24.1″][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”3.24.1″]

Angstanfald er en af de angstlidelser, som manifesterer sig stærkest i kroppen. Ofte føler man, at anfaldet kommer ud af den blå luft – og derfor er det vigtigt at blive opmærksom på, hvor i kroppen man mærker angstanfaldet først. For når man har en konkret kropslig fornemmelse af, at angstanfaldet er på vej, har man lettere ved at stoppe det.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”3.24.1″][et_pb_text _builder_version=”3.24.1″ text_font=”||||||||” header_font=”||||||||” background_color=”#f7f7f7″ box_shadow_style=”preset2″ custom_padding=”15px|15px|15px|15px”]

1. step: Sig stop!

Når man mærker, at angstanfaldet er på vej, skal man op og stå oprejst, så man rent fysisk ikke trækker sig sammen og lukker sig inde. Og så skal man sige højt “Stop, stop, stop!” Dette signalerer til hjernen, at den skal stoppe den tanke, den er i gang med.

2. step: Et dybt suk

På en udånding skal man give et dybt suk. Det at sukke er kroppens signal til hjernen om, at der ikke er fare på færde.

3. step: Smil

Det næste, man skal gøre, er at smile. Smilet har samme effekt som det dybe suk. Det signalerer til hjernen, at man er glad og at alt er godt – og dermed modarbejder smilet angstanfaldet.

4. step: Ændr din kropsholdning

Dernæst skal du strække armene op over hovedet. Hvis du rækker armene i vejret, sker der det samme rent kropsligt, som hvis du havde vundet i lotto. Med denne kropsholdning kan man bevæge sig væk fra angsttankegangen.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.24.1″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.24.1″][et_pb_text _builder_version=”3.24.1″]

Forebyggelse: Lav et trygt anker

Man kan ikke selv bestemme, hvornår et angstanfald dukker op. Og sker det i bussen eller et andet offentligt sted, har man måske ikke lyst til at stå med armene i vejret, mens man højt siger “Stop, stop, stop!”. Da behøver man et trygt anker.

Et trygt anker finder man ved at tænke på en situation eller et sted, som fylder én med tryghed. Det kan være et barndomsminde om ens bedsteforældres have, eller at man sidder hjemme i sofaen og ser tv.

Man skal lukke øjnene og forestille sig, at man befinder sig i haven eller sidder i sofaen. Man skal mærke efter, hvilke følelser der dukker op – det kan være tryghed, nærvær eller kærlighed. Disse følelser skal man forstærke ved at gøre dem levende. Hvad lugter der af? Hvilke lyde er der?

Man skal øve at være ved sit trygge anker ved at gøre billedet til en følelse, derefter forstærke følelsen og vær til stede i den. Dette kan man træne hver morgen og aften, når man fx børster tænder. Når angsten så dukker op, kan man finde sit trygge sted frem. Dermed kan man forebygge, at angstanfaldet kører afsted med én.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ next_background_color=”#efefef” _builder_version=”3.24.1″ background_color=”#ccd2d5″ custom_padding=”70px||8%||false|false” bottom_divider_style=”asymmetric2″ saved_tabs=”all”][et_pb_row _builder_version=”3.22.3″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_text _builder_version=”3.21.4″ header_font=”||||||||” header_2_font=”||||||||” header_2_text_color=”#ffffff”]

Læs mere om Angst


 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.24.1″][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_blurb title=”Angst hos børn” url=”https://totum.dk/lidelser/angst/angst-hos-boern/” image=”https://totum.dk/wp-content/uploads/2019/06/børn-med-angst.jpg” alt=”En måde man kan komme af med angst er ved hjælp af kropsterapi. Her hos totum har du mulighed for at få hjælp imod din angst” _builder_version=”3.24.1″ header_font=”||||||||” body_font=”||||||||” background_color=”#ffffff” custom_margin=”|||” custom_padding=”15px|15px|15px|15px” link_option_url=”https://totum.dk/lidelser/angst/angst-hos-boern/”]

Der er desværre flere og flere børn og unge, som udvikler angst.

De mest almindelig angstlidelser hos børn og unge er separationsangst, social angst, panikangst, generaliseret angst og OCD (tvangshandlinger/tvangstanker).

Fællestrækket ved disse angstlidelser er, at de både har et mærkbart fysisk udtryk og et psykisk udtryk.

Læs mere

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_blurb title=”Behandling af angst” url=”https://totum.dk/lidelser/angst/angst-behandling/” image=”https://totum.dk/wp-content/uploads/2019/06/Behandling-af-angst-1.jpg” alt=”En måde man kan komme af med angst er ved hjælp af kropsterapi. Her hos totum har du mulighed for at få hjælp imod din angst” _builder_version=”3.24.1″ header_font=”||||||||” body_font=”||||||||” background_color=”#ffffff” custom_margin=”|||” custom_padding=”18px|15px|15px|15px||” link_option_url=”https://totum.dk/lidelser/angst/angst-behandling/”]

Hvor går man hen, når angst ikke længere er en naturlig – og forbipasserende – reaktion på udefrakommende fare?

Når angsten bliver irrationel og medfører ukontrollerbar nervøsitet i hverdagsagtige situationer?

Og når ens liv er domineret af uhensigtsmæssige og negative tanker?

Læs mere

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”3.0.47″][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ next_background_color=”#ffffff” _builder_version=”3.22.3″ background_color=”#efefef” custom_padding=”||12.2%||false|false” bottom_divider_style=”asymmetric2″ bottom_divider_flip=”horizontal”][et_pb_row custom_padding=”6%||” _builder_version=”3.22.3″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_text admin_label=”Ønsker du at prøve en kropsterapi behandling mod dine xxx?” _builder_version=”3.21.4″]

Kunne du tænke dig at prøve en kropsterapi behandling

mod dine angst problemer?

Nedenfor har vi listet fire af de dygtigste Totum Kropsterapeuter. Hvis du søger kropsterapeuter med andre specialer eller fra andre byer, så kan du se alle vores uddannede kropsterapeuter her.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row use_custom_gutter=”on” gutter_width=”2″ custom_padding=”4%||” make_equal=”on” module_class=” et_pb_row_fullwidth” _builder_version=”3.22.3″ width=”94%” width_tablet=”80%” width_last_edited=”on|desktop” max_width=”94%” max_width_tablet=”80%” max_width_last_edited=”on|desktop” module_alignment=”center” make_fullwidth=”on”][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_team_member name=”Ronni Vistisen” position=”Grundlægger af Totum” image_url=”https://totum.dk/wp-content/uploads/2019/04/Ronni-Vistisen-1-400×400-1.jpg” admin_label=”Ronni Vistisen” _builder_version=”3.21.4″ header_font_size=”26″ body_font=”||||||||” body_text_align=”left” background_color=”#ffffff” border_radii_image=”on|6px|6px|6px|6px” box_shadow_style=”preset3″ text_orientation=”left” custom_padding=”12%|||” body_font_size_last_edited=”off|desktop” custom_css_main_element=” border-radius: 6px;” custom_css_member_image=”max-width: 300px;||margin:auto;” custom_css_member_description=” padding: 25px;||” custom_css_title=”padding-bottom:15px;”]Ronni er en af de 3 grundlæggere af Totum uddannelsen, og når han ikke selv behandler, så fungerer han som skoleleder for Totum uddannelsen. Ronni’s behandler både på fysiske og psykiske problemer.

Speciale: Angst, stress og kredsløbsproblemer
Adresse: Købmagergade 60, København K

 
Book en behandling
[/et_pb_team_member][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_team_member name=”Karina Højgaard” position=”Kropsterapeut & Yoga” image_url=”https://totum.dk/wp-content/uploads/2019/04/karinaHojgaard.jpeg” admin_label=”Karina Hojgaard” module_class=”st_category_page” _builder_version=”3.21.4″ header_font_size=”26″ body_text_align=”left” background_color=”#ffffff” border_radii_image=”on|6px|6px|6px|6px” box_shadow_style=”preset3″ text_orientation=”left” custom_padding=”12%||” body_font_size_last_edited=”off|phone” custom_css_main_element=”|| border-radius: 6px;” custom_css_member_image=”margin:auto;||max-width: 300px;” custom_css_member_description=” padding: 25px;||” custom_css_title=”padding-bottom:15px;”]Karina har i mange år arbejdet professionelt med dans, yoga og kropsterapi. Hendes fokus er forholdet mellem krop og sind – og på at få folk til at opleve det frie flow, der kan skabes i kroppen under og efter en behandling.

Speciale: Smerter og “kroppen som helhed”
Adresse: Birkegade 26, 2000 Nørrebro

 
Book en behandling
[/et_pb_team_member][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_team_member name=”Marianne Brandt” position=”Totum Kropsterapi Master” image_url=”https://totum.dk/wp-content/uploads/2019/04/imageedit_1_4721622981.jpg” admin_label=”Marianne Brandt” _builder_version=”3.21.4″ header_font_size=”26″ body_text_align=”left” background_color=”#ffffff” border_radii_image=”on|6px|6px|6px|6px” box_shadow_style=”preset3″ text_orientation=”left” custom_padding=”12%||” body_font_size_last_edited=”off|phone” custom_css_main_element=” border-radius: 6px;” custom_css_member_image=”max-width: 300px;||margin:auto;” custom_css_member_description=” padding: 25px;||” custom_css_title=”padding-bottom:15px;”]Marianne er uddannet coach, Totum Kropsterapeut og cand.scient.idræt. Hun har altid været nysgerrig på kroppens og sindets samspil – på hvad bevægelse og idræt gør for kroppens helbred.

Speciale: Kropsterapi og coaching kombineret
Adresse: Masnedøgade 20, 2100 København Ø

 
Book en behandling
[/et_pb_team_member][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_team_member name=”Daniel Bonde” position=”Certificeret Kropsterapeut” image_url=”https://totum.dk/wp-content/uploads/2019/04/17309906_1321697631211941_8669760147929595986_o.jpg” admin_label=”Daniel Bonde” _builder_version=”3.21.4″ header_font_size=”26″ body_text_align=”left” background_color=”#ffffff” border_radii_image=”on|6px|6px|6px|6px” box_shadow_style=”preset3″ text_orientation=”left” custom_padding=”12%||” body_font_size_last_edited=”off|phone” custom_css_main_element=” || border-radius: 6px;” custom_css_member_image=”max-width: 300px;||margin:auto;” custom_css_member_description=” padding: 25px;||” custom_css_title=”padding-bottom:15px;”]

Daniel har arbejdet med kroppen i mange år – først sin egen og siden andres. Han er uddannet Totum Kropsterapeut og behandler mange med stress, angst og smerter i hans klinik tæt ved Christianshavns Metrostation.

 

Speciale: Udbrændthed, smerter og stress
Adresse: Strandgade 6, 1401 København K

Book en behandling

[/et_pb_team_member][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Scroll til toppen